Kiev, 7,8 -10-2007 - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Kiev, 7,8 -10-2007 - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Kiev, 7,8 -10-2007

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

09 Oktober 2007 | Oekraïne, Kiev

Op zondag is de hoofdstraat van Kiev de Krescatik afgesloten voor het verkeer. Her en der staan bands en soms een groot scherm. Rock en heavy metal wisselen elkaar af. 's Avonds samen met Klaar en Natasja ontmoeting gehad met Marc van de Dutch Institute for Public Administration. Zijn voorouders woonden in de Oekraine begin twintigste eeuw en hadden de leiding over een Nederlandse zoutmijn. Die plaats ligt nog 800 km verderop naar het oosten.

8-10-2007
De hele dag te voet doorgebracht in Kiev. De vele kerken en kloosters bezichtigd, zie foto's, oa. het uitgebreide complex van de Pecerska Lavra met zijn holenkloosters. Langs de oevers van de Dnepr met zijn stranden waar het zomers volstaat met limoesines van de rijke jongens en de champagnekurken knallen. Nu resten alleen nog maar de rondslingerende kurken. Langs het monument met de boot der stichters van de stad en onderlangs het grote Rodina Mat- beeld waar je binnenin per lift naar de rechterhand kan voor een uitzicht over de Dnepr. Van het Kontraktplein naar boven gewandeld langs de Andreyevsky Spusk of te wel in het Oekrains de Andriivsky Uzviz. Dit was in de 19e eeuw al het domein van schrijvers en kunstenaars. De straat staat vol met toeristische kraampjes, oa. Lenins die obscene gebaren maken. Hier woonde ook de bekende schrijver Michail Bulgakov. Heel apart is het "Museum van een straat" waar voorwerpen, gevonden in deze straat, bijeen gebracht zijn. Teruggelopen naar het Plein van de Onafhankelijkheid, boven de grond de Oekrainse realiteit, onder de grond een groot en schitterend winkelcentrum met firma's van wereldformaat zoals Benetton. Verder een foto gemaakt van een bloemenverkoopster van Nederlandse zaden in een metrostation, en een foto van Marc en Natasja.

cesky
Kiev 7-10-2007
Vecer setkani s Holandanem Markem, jejichz prarodice pred sto lety bydleli v Bachmutu ( ted' Artyomovsk) v holandske kolonii o 800 km dal, kde se tezila sul. Na hlavni ulici Krescatik, uzavrene v nedeli, hraji rockove kapely.
8-10-2007
Prochazka po Kievu. Navstevujeme klastery, kostely a znamou ulici Andreevski Spusk, tj. ulice umelcu a spisovatelu.

po-russki
7-10-2007, Kiev
My vecerom vstretili gollandskogo Marka. Sto let nazad ego rodnye prebyvali v gorodke Artyomovsk/ ran'se Bahmut , raspolozennom na 800 km dalee.
8-10-2007, Kiev
My s Klaarom posescali monastyri, cerkvi i Andreevski Spusk, gde zili hudozniki i pisateli.

• 09 Oktober 2007 - 09:47

Maja:

Hi Hana and Pieter, this forced aculturation: if you keep it up I'll be fluent in both Tchek and Dutch by the end of the month!
    Maja

• 09 Oktober 2007 - 09:50

Josef Aus Prag:

Lieber Pieter,
    schoene Fotos aus Kiev, bin ueberascht, wie alles (besonders die Kirchen) repariert sei.Aber die Volken sind schon schwer. Also halte daumen, dass Wetter fuer sie schoren bleibt. Freue mich auf weitere schoene Fotos

• 09 Oktober 2007 - 09:53

Josef Aus Prag:

Mila Hanko,
    doufam, ze pobyt v laznich zacal podle Tvych predstav a ze uz se kuryrujes. Takze zadne mejdany, ale lecebne kury, at se vratis jako mladice

• 09 Oktober 2007 - 11:41

Chris V,d, Berg:

Mooie foto's.

• 09 Oktober 2007 - 11:55

Janka:

Lieve Pieter,
    Nou ik moet mijn ideeën over de Oekraine misschien maar bijstellen; absoluut niet wat ik erover heb geleerd/gehoord.Je blijft maar prachtige plaatjes sturen; maakt wel dat ik het met eigen ogen wil gaan zien.
    liefs
    Janka

• 10 Oktober 2007 - 08:22

Else Uit Caylus:

Dag Pjotr,
    Door je boeiende verhalen over de Oekraine en de mooie foto's, vooral van de "gouden"kerken, dacht ik daar moet ik heen...maar toen las ik ook nog over kuuroorden...dus nu MOET ik er in ieder geval heen...
    lieve groet ook voor Hana en tot ziens