Artyomovsk 10-10 - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Artyomovsk 10-10 - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Artyomovsk 10-10

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

10 Oktober 2007 | Oekraïne, Kiev

Laatste ochtend in Kiev. Op internet geweest om foto's te versturen op Natasja's computer. Natasja heb ik leren kennen in Artyomovsk 800 km verderop, waar zich eind 19e eeuw begin 20e eeuw een Nederlandse kolonie bevond rond een zoutmijn. Driekwart van het Nederlandse zout in die tijd kwam uit deze mijn in Stoepki bij Artyomovsk. Onze reis zal vannacht hier naar toe gaan. Voordat Natasja ons naar de trein brengt, krijgen we van haar eigengemaakte borsc-soep voorgeschoteld. (2 foto's Natasja met haar vriend Wesley en Natasja, Wesley en Klaar met zijn mondharmonica. )De Oekrainse spoorwegen hebben drie klassen, 1e klas met 2 personen in een coupe, 2e klas met vier personen in een coupe en 3 klas waar de hele wagon slaapplaats is. Buitenlanders wordt de 3e klas afgeraden. Daarom doen we dat juist wel. Vannacht is het een tocht van 800 km naar het oosten, 11 euro per persoon. De 3e klas zit propvol, maar voor iedereen is er een ligplaats, er zijn ook veel meisjes en vrouwen alleen. Ik heb de indruk dat deze 3e klas juist sociale controle biedt, 1 foto toegevoegd, Klaar theedrinkend in de derde klas, in het gangpad zijn de ligplaatsen in het duister te zien.
Per auto afgehaald in Debalcovo, een rit door de steppen en langs een stuwmeer volgt (foto) volgt, een stop bij een piepklein eethuisje met pannenkoeken (blinciki)gerund door twee vrouwen, die ik op de foto heb gezet. In het kader van de oude Nederlandse zoutmijn worden het drie drukke dagen in Artyomovsk. Foto's verder van mijn kamer in hotel Nostalgie en foto's gemaakt in de bibliotheek waar Vladimir (leider van het project Nederlandse zoutmijn) en Swetlana , redactrice van de krant aanwezig zijn.

cesky
Artyomovsk 10-10-2007
Nocnim vlakem jsme zas pokracovali v ceste na vychod. V 9 hodin rano dalsi den rano jsme se dostali do Artyomovska, mestecka kde mezi 1880-1920 existovala holandska kolonie kolem solneho dolu.

po-russki
Artyomovsk 10-10-2007
Na nocnom poezde my poehali iz Kieva v Artyomovsk, 800 km . V Artyomovske nahodilas gollandskaya solyanaya sahta.

  • 10 Oktober 2007 - 14:44

    Josef Aus Prag:

    Lieber Pieter,
    wieder schoene Fotos und viele schoene Frauen, Hana du sollst aufpassen, der Pieter ist umringen nur von Frauen. Ich mag auch Fotos die eine Atmosphere haben z.b. die schwere Volken i Kiev aber mag ich nicht falls es regnet.....Aber du bist ein erfahrener Weltreisende

  • 10 Oktober 2007 - 14:58

    Chris Van Den Berg:

    Nog even de tijd genomen om jullie reis- en statusverslag door te nemen, want ik heb het druk: Net is er weer een Souz-TMA op weggegaan naar het ISS en ook is er straks een school contact met België via de amatuer frequenties.

    Groetjes,

    Chris

  • 10 Oktober 2007 - 15:15

    Natasja:

    Hi Petya, I didn't understand how it was in the train ("propvol" sentence) and what kind of impression did you get (indruk). It's fun to see our room in the inet on your website. Busy day today, huh? What's in the program tomorrow? What was that meeting in the library about? Say hello to Lidya Miroshnichenko, when do you seeing her? Natash

  • 10 Oktober 2007 - 18:02

    Monique:

    Oei, Oei ik zie allemaal vrouwen!!!! in dikke koltruien. De kou straalt ervanaf.
    als dat maar goed gaat.
    PS ik lees nu pas de reactie van ene Jozef uit Praag. DAt zijn 2 zielen en dezelfde gedachte.

  • 12 Oktober 2007 - 10:13

    Nick:

    Pieter,
    wat ik leuk vind aan je reis deze keer is dat je niet alleen elke keer nieuwe dingen ziet, maar ook oude en nieuwe vrienden ontmoet. Lijkt me heel gezellig!
    Hier is het nog mooi weer, wat grijzer vandaag maar nog droog, gisteren was echt een mooie herfstdag maar toen moest ik werken.
    Mijn zout komt tegenwoordig uit Frankrijk en Italië, zeezout. Is het Oekrainse zou wit? Ik zag in een tijdschrift dat zout uit andere streken soms aparte kleuren heeft en dan ook een smaakje. Dat wordt tegenwoordige gebruikt voor over je eten, niet om erin te doen. Luxe-zout....

  • 12 Oktober 2007 - 10:32

    Josina:

    Net als Nick, heb ik vanmorgen toevallig een artikel over zout gelezen. Er zijn veel soorten zout, sommige soorten met kleurtjes. Voor het week-end is goed weer voorspeld, vandaag is het een beetje somber. Maar de bomen kleuren prachtig. Gisteren langs zee gelopen, bijna geen wind. Een luxe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

pieter

Kazachstan, Kirgizistan, Uzbekistan en Turkmenistan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 35703

Voorgaande reizen:

06 April 2008 - 25 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: