Artyomovsk 10,11,12,13 oktober - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Artyomovsk 10,11,12,13 oktober - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Artyomovsk 10,11,12,13 oktober

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

13 Oktober 2007 | Oekraïne, Kiev

Artyomovsk ligt in het uiterste oosten van de Oekraine. Het is een industriegebied te midden van de steppen met veel zout,gips, kalk en steenkool, maar ondanks deze rijkdom is deze stad totaal verwaarloosd. Maar er zijn al tekenen van betering.
Eerste avond raken we verzeild in een restaurant waar een verjaardag wordt gevierd. We mogen beiden met de jarige Tanya dansen en Klaar zingt op het podium Scheveningse zeemanliedjes (foto toegevoegd van zingende Klaar en de jarige Tanya met vrienden). Donderdag 11 oktober het dorp Stoepki, 3 km verwijderd van Artyomovsk, bezocht samen met journaliste Svetlana van de krant Voorwaarts. Hier was de Haagse zoutmijn gevestigd en woonden de Nederlanders. In het gemeente-gebouwtje van Stoepki hangt de kaart van Nederland en is een constante tentoonstelling te zien over het Nederlandse gebeuren. Hoofdzakelijk zijn het foto's uit archieven in Scheveningen, Den Haag en het zoutmuseum te Delden. Wij bezoeken het kerkhofje waar Nederlanders begraven liggen. Totaal overwoekerd struikgewas. Is hier nog wat van te maken? Het terrein van de Nederlandse mijn rondgelopen. Er is niet veel dat aan de Nederlanders herinnert. Een paar huizen resten. In 1920 zijn de Nederlanders verdreven in de chaos van de revolutie. Drie jaar later was de mijnschacht al ingestort door verwaarlozing en bevindt zich nu op die plek een meertje (foto van Klaar bij het meertje, terwijl hij de bakstenen bestudeert). 's Avonds diner met Vladimir Chernozub en zijn 'vrouwencommando'. Aan hen is veel dank verschuldigd voor het doen opleven van de Nederlandse geschiedenis hier (foto).
12 oktober. Nog steeds zeer fraai nazomerweer met zijn extremen, 's ochtends al vorst en 's middags weer +20 graden. Bezoek gebracht aan de Heilige Bergen, een kloostercomplex, 60 km van Artyomovsk. Honderd jaar geleden brachten de Nederlanders in Stoepki hier hun vakantie door. Een prijslijst van de bungalows in 1900 vonden we pas geleden in een Haags prive-archief. De zedenpolitie bij de ingang van het kloostercomplex is streng. Als er bij een vrouw te veel lokken te zien zijn van onder haar hoofddoekje, wordt zij niet toegelaten. Foto toegevoegd van blik vanaf de top op het klooster en de rivier de Noorder-Donets, Het drietal personen zijn de chauffeur, ik en Nikolai Nikolaievitsj.
's Avonds een bezoek gebracht aan vriend Slava (foto). Rijk gedekte tafel met veel pelmeni's (gevulde pasta-tasjes met vlees) en een fles wodka plus bijbehorende augurken.
13 okt. Vanmiddag vertrek met de trein voor 900 km richting Zwarte Zee, Odessa.

cesky 10,11,12,13 rijna
Artyomovsk
Ctyri dny se venujeme dejinam holandske kolonie. Planujeme v budoucnosti vystavu 100 let starych fotografii holandskeho solneho dolu v mistnim muzeu. Navstevujeme Svate Hory, tj. klaster 60 km od Artyomovska. Sem jezdili Holandane na dovolenou pred sto lety.

po-russki
10,11,12,13, oktyabrya, Artyomovsk
Posescaem Stupki, derevnyu u Artyomovska, gde bol'se soroka let prebyvali gollandcy i govorim s lyud'mi ob osuscvlenii vystavki 100 let staryh fotografiy Artyomovska i solyanoy sahty, naydennyh v gollandskih arhivah dva goda nazad. Ekskursiya v Svyatogorsko, gde gollandcy byvali na otpuske.

• 14 Oktober 2007 - 20:42

Hanka:

No nazdar, kolik bylo te vodky? Myslim, ze jste oba pribrali nekolik kilo, kdyz vas tam tak uzasne hosti. Takovouhle navstevu cizi zeme Klaar urcite jeste nezazil. Zdravim. Uzivejte si i nadale.

• 15 Oktober 2007 - 08:23

Josef Aus Prag:

Wieder schoene Fotos, besonders Foto 0242, die Landschaft sieht wuderschoen aus.
    Was Hanka schreibt - auch nach der Menge Vodka sehen sie beide gut aus.
    Alles gute bei der Wanderung.

• 17 Oktober 2007 - 12:49

Wim Ter Schegget:

Dag Pieter,

Zouden die stenen op 0195 van de Nederlandse zoutfabriek zijn?
    Dat zou een aardig object voor het museum zijn.
    Dit bericht was niet direct doorgekomen.
    Daarom nog een keer.

Groeten Wim.