Odessa,14-10-2007 - Reisverslag uit Odessa, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Odessa,14-10-2007 - Reisverslag uit Odessa, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Odessa,14-10-2007

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

15 Oktober 2007 | Oekraïne, Odessa

Odessa aan de Zwarte Zee. Vannacht in de trein slapen we goed, weer 1000 km rolden onder ons weg van Donetsk naar Odessa, dat is 9,5 euro per persoon. Tijdens de stops onderweg stappen schimmen in en uit. De trein bonkt en beukt, Klaar voelt zich weer op zee. Odessa, een ijzige wind waait, 7 gr. Ons hotel Passage was 100 jaar geleden het meest luxueuze hotel. Nu is het fraaie vergane glorie, grootse hal, een doolhof van gangen, waar we steeds de weg kwijt raken. Veel werkt er niet of maar half. De ontbijthal waar de receptie naar verwijst blijkt al maanden dicht. Een 1persoonskamer kost hier 42 euro per persoon per nacht en is hier hiermee een van de goedkoopste en meest stijlvolle hotels.
Op het voetgangersgebied veel terrasjes, een orkest speelt op straat en mensen dansen (2 foto's).
Odessa is maar 200 jaar oud. De Russen veroverden met behulp van de ingehuurde Fransman de Richelieu in 1789 de stad van de Turken. Na de overwinning bouwt de Richelieu in opdracht van de tsaar een stad in neoclassistische stijl. Zie foto van zijn beeld 's avonds boven aan de beroemde Potemkin-trappen. Verder foto van de Potemkin-trappen met zicht op de zeehaven en een foto van de Passage onder ons hotel.

cesky
Odessa 14-10-2007
Zase jsme se premistili vlakem. Tisic kilometru na jih z vychodniho Donetska do cernomorske Odessy. Mesto je mlade, 200 let, postavene v neoklasistickem slohu. Vane mrazivy vlezly vitr, na ulici hraje orchestr a lide tancuji.

po-russki
Odessa, 14-10-2007
Opyat' my pereselis'. My seycas nahodimsya u cernogo morya. Vcera v Donetske temperatura byla okolo 20 gr. , seycas 7 gr. i duet iz morya holodny veter.

• 15 Oktober 2007 - 08:10

Natash:

Hi Pieter, please make pictures of sailors, seamen and a port if you will be there. I know there's a beautiful opera in Odessa, but I think it's under renovation now. Also please show us famous Deribasovskaya street! So did you climb Potemkin stairs or not? How far is Ilyichevsk from Odessa? I've heard a lot about this town, that it's very wealthy, cleaner and nicer than many towns of Ukraine, and people get paid much better. It's cold in Kiev now, +5 in a daytime, and rainy. Yesterday I was in opera again, "Faust" by Ch.Gounod, very innovative setting and again, unbelievably cheap.
    All the best, say hello to Klaar,
    N

• 15 Oktober 2007 - 15:47

Hana:

Passage lijkt erg mooi, ook het hotel, maar intussen hoorde ik, dat het niet zo is.
    Vandaag een wandeling van 2 uur gemaakt. Een fraaie omgeving hier, een beetje heuvelachtig, mooi uitzicht over Blohrad. Op een deur een text gezien "Vaclav Havel is de meest intelligente, jonge en mooie man. De beste president van de Tsj.Fed.Rep." Grappig. In de ochtend 0 graden, overdag rond de 16, zonnig
    Dnes 2 hodinový výlet do okolí - Brtev. Po cest voliera s papoušky, roubené chaloupky a nádherný výhled. Na dveích od Hasiské zbrojnice následující text¨" Václav Havel je nejinteligentnjší, mladý, hezký kluk. Nejlepší president SFR." Tak dlouho to tam už je!

• 15 Oktober 2007 - 19:52

Nick:

Pieter, het ziet er allemaal weer spannend uit. Je oogt op de foto's zeer genietend en Klaar ook. Is Klaar ook Nikolai Nikolaievich, of niet? Waar staat Klaar voor? (sorry ik ben even nieuwsgierig, het komt niet veel voor als mannennaam).
    Odessa pas 200, had ik niet gedacht, wat was er daarvoor dan, een tentenstad? Of houten huisjes? En leeft het nu een beetje of is alles als het hotel, vroeger mooier? Alleen het licht vergaat nooit.
    Hier is het ook nog mooi weer.

• 24 Juni 2008 - 10:48

Reinier:

Vorige zomer logeerde ik ook in Hotel Passage. Alle hotels die ik probeerde waren vol, en ik dacht al naar een luxe-hotel te moeten. Maar Hotel Passage bracht uitkomst. Dat het warme water het niet deed interesseerde mij niet, in de zomerse hitte.
    Maar nu het slechte nieuws. Dit hotel bevindt zich in een gebied dat ze aan het opknappen zijn. je kunt er dus op wachten dat dit (prachtig centraal gelegen) budget hotel wordt gerenoveerd tot een vijf-sterrenhotel met prijzen vanaf $300. Ga erheen zo lang het nog kan! (Het is dus niet zo dat alles hier een beetje vervallen is, integendeel!)

• 24 Juni 2008 - 11:03

Reinier: