Vrouwendag en Wilde Ooosten - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Vrouwendag en Wilde Ooosten - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Vrouwendag en Wilde Ooosten

Door: Pieter, Chris en Hana

Blijf op de hoogte en volg pieter

11 Maart 2008 | Oekraïne, Kiev

pieter)
7 maart hadden we bespreking in de bibliotheek. Voor de directrice had ik een woordenboek Nederlands Russisch meegebracht voor de bibliotheek. Samen met de hoofdredacteur en de redactrice Svetlana van de krant Vperyod besloten tot samenwerking te komen met het Nederlandse tijdschrift Holland Oekraine.
8 maart Internationale Vrouwendag, alles is dicht. Mannen lopen met bloemetjes door de stad. 's Middags bezoeken we het totaal opgeknapte theater uit 1905. Zang en poezie ter ere van de Vrouw. In dit theater gaf de echtgenote van een van de Nederlandse directeuren van de zoutmijn een recital honderd jaar geleden. 's Avonds in ons hotel feest gevierd met de gasten en het personeel met dans en drank. Onze reisgenoot Chris geniet. Buiten de deur van het hotel wordt een Duitse werknemer beschoten door een taxichauffeur. De Duitser krijgt een kogel in zijn buik. Dit gebied heet niet voor niets het 'wilde oosten'.

8 brezna jsme navstivili opravene divadlo. Predstaveni bylo v ramci MDZ, basne a pisne o Zenach. Skoro nicemu jsme nerozumeli. Bohuzel. Po predstaveni jsme sli do hotelu, reditelka a zamestnankyne hotelu me "unesly" a slavily jsme. Bastily jsme a zunkaly. Peta s Chrisem sedeli na pokoji. Casem byli pozvani, sedeli tam take jini hoste. Pokracovali jsme v jidle, piti a take v tancovani. Nasemu znamemu se to libilo. Oslavy ale najednou skoncily, 2 hoste, zamestanci jedne nemecke firmy prisli postreleni. Chteli jet taxikem, ale z nejakeho duvodu se nelibili taxikari a ten jednoho zmlatil a postrelil do zad a druheho do bricha. Byli odvezeni do nemocnice a jednoho operovali. Ten jiz mezitim odletel domu.
Obedvali jsme v restauraci, ve ktere jeste bylo loni dost hosti a pracovalo dost lidi, letos tam pracuje jen majitelka a k jidlu tam toho take jiz moc neni, bohuzel. Asi se polozi a bude koncit.

Chris.
De eerwte indruk hier was , dat het een Russisch georienteerd, interessant, maar toch achtergebleven gebied betreft. Erg verwarrend voor mij is de 2-taligheid. Het Russisch prevaleert als spreektaal, maar onder druk van de overheid wordt Ukrains opgedrongen, b.v. bij officiele opschriften, maar b.v. ook de productnamen in supermarkten. Ukrains lijkt wel op Russisch maar is toch heel anders. Dit werkt erg storend in mijn vertaalmechanisme. Inmiddels de nodige verkennende wandelingen gemaakt. Alles interessant maar wel bloedlink: open putdeksels in de troitoirs en scheurende auto's, die zich strompelende voetganders geen bal interesseren. Aan het eind van de eerste dag woonde we in de loge van een mooi theater een zang- en gitaaloptreden bij ter ere van de vrouwendag. Na afloop terug in het hotel gingen we die dat in een klein gezelschap uitbundig vieren. Ik ging wat eerder slapen en was in een mum van tijd vertrokken. Onder mijn raam speelde zich het WildWest tafereel af. Hoorde dit pas de volgende dag.
Door de goede nachtrust was ik in staat een mooie wandeling te maken via het riviertje Baxmutka. Daar waande ik me in de tijd van figuren als Dostojevski: echt het oude Rusland. In de avond een bezoek aan een van onze gastheren met dus alweer de Russische gewoonte het opdienen van een uitvoerige maaltijd met de nodige vodka en natuurlijk ook de bietensoep Borstj.
Dit lag mij zwaar op de maag en ik heb dus veel bulkjes gelaten. Voor dit etentje nog even een uitvoering bijgewoond van feestvierders , die daarmee de vastentijd vrolijk inleidden.

• 11 Maart 2008 - 13:53

Josef Aus Prag:

Liebe Hana, lieber Pieter,
    ich dachte "Wanderung in wilden Osten" sei nur ein Scherz, bitte Aufpassen und nicht in Nacht in die Stadt gehen. Wir machen das in Prag auch nicht.
    Alles Gute wünscht Josef

• 11 Maart 2008 - 14:11

Johan, Marike,Ytske:

Hallo daar! Wij gaan er vanuit dat de vastentijd aan jullie voorbij gaat... Veel plezier en blijf doorgaan met de leuke verslagen!

• 11 Maart 2008 - 15:16

Janka:

Lieve Pieter en Hana,
    Nou, die vrouwendag lijkt me wel wat; merken wij hier eigenlijk niets van. Mooi ook, die klederdracht. Dat wilde oosten is minder leuk uiteraard.
    Nog fijne dagen.
    Liefs
    Janka

• 11 Maart 2008 - 17:03

Ada Kramer:

Hoi Hana en Pieter,

'Never a dull moment' dus, daar in het wilde Oosten. Gelukkig valt er zo te zien ook het nodige te feesten!
    En Pieter, liep jij op 8 maart, net als alle mannen ter plaatse, ook met bloemetjes....?

groetjes, Ada.

• 11 Maart 2008 - 17:22

Josina:

Chris, gelukkig, dat je sliep tijdens het schietincident. Nog een plezierige tijd. Josina

• 11 Maart 2008 - 18:40

Mirkové A Dáša, HK:

Naši milí,
    oslavy MDŽ se daly samozejm oekávat, ale to s tmi nmeckými obchodníky nás dost vydsilo. Ale te skoníme a za chvíli budem pokraovat. Chci se podívat, jak Vaše stránka zvládne, když píšu s diakritikou.
    Tak zatím, pá, MDM

• 11 Maart 2008 - 18:54

MDM, Hradec Králové:

Takze pokracujeme bez diakritiky, protoze tady neni nastaven UNIkod, a urcita ceska pismenka tedy chybi. Jeste se chci vratit k te prihode Nemcu. To tedy vypada, ze je to tam stale jak na divokem zapade. Tak se prosim pekne hodne dobre opatrujte, aby se Vam taky neco takoveho nestalo.
    Vase obrazky jsou moc pekne, i kdyz bych jejich venkovu pral trochu vice penez a vetsi pohodli. Je na tom videt, ze takove staty jsou jen staty "metropole", kde je shromazdena vetsina bohatstvi a na venkove pretrvava kruta chudoba. Ale urcite je tam daleko vetsi soudrznost, dobrosrdecnost a uprimnost lidi, co je velmi prijemne pro navstevniky, pokud se s temi velkymi rozdily srovnaji. Prejem Vam jeste mnoho hezkych zazitku a tesime se na dalsi zpravy.
    Dneska jsme byli vsichni v Praze, nase Barbara, mazelka syna Jirky, mela dnes uz treti promoci - po medicine a ekonomii ukoncila koncem minuleho roku studium prav. A tak jsme meli skvely slavnostni den, obrazky Vam poslu do NL.
    Mejte se fajn a poznavejte lidi i svet jen ve zdravi,
    Vasi M,D,M

• 12 Maart 2008 - 14:43

Josef Aus Prag:

Liebe Hana, lieber Pieter,
    danke für neue Nachrichten und Fotos, ich lese und schaue regelmäsig. Alles gute für neue Tage w¨nscht Josef