Stoepki in de steppe - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Stoepki in de steppe - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Stoepki in de steppe

Door: Pieter, Chris en Hana

Blijf op de hoogte en volg pieter

07 Maart 2008 | Oekraïne, Kiev

(Pieter )
Honderd jaar geleden kwam driekwart van het Nederlandse zout van deze Haagse zoutmijn, die je boven op de zwart-wit foto ziet. De mijn lag 2500 km van Den Haag weggestopt in de steppen van de Oekraine in het dorpje Stoepki, 3 km van het provinciestadje Artyomovsk - Bachmoet. Gisteravond zijn we hier aangekomen, Hana, Chris en ik. Toendertijd deden de Nederlanders er minimaal 1 week over om hier per trein te komen. Nu is de vliegtijd van Amsterdam naar Donetsk (75 km van Stoepki) vier uur. De tijd lijkt hier soms stil te staan, er is nog een Lenin-beeld, de Sowjetstraat, maar aan de andere kant dringen de reclames van Coca-Cola zich via TV en billboards aan je op.

(Chris)

Voor mij is deze reis een soort test of ik in de toekomst nog eens dergelijke expedities kan ondernemen, bv. als Andre weer eens in Rusland gaat oefenen. De eerste indruk na aankomst was een gevoel van 'dit heb ik eerder meegemaakt' Dat was in 1991 toen ik met Japie met een Renaultje 4 Sovjet Unie waarts ging. Dezelfde verkeerstindrukken: een grote hoeveelheido Zhurgilis, Moskvichen en andere oude types uit sovjet tijden met b.v. vrachtwagens, die al wel van voor 1939stammen, maar ook moderne types uithetwesten, bijna onherkenbaar door de modder als gevolg van de "zlyskoytj of te wel shlush. Net als bij die eerste reis
gedroeg het verkeer zich net zo Zij reden chaotisch, wild op bijna heerbanen uit de Romeinse tijd... Met onze Zhiguli kwamen we veilig aan in ons hotel Nostalgiya. Wel dodelijk vermoeid/ Dit werd opgelost door een lange bijna bewusteloze slaap van vele uren.

Groetjes,

Vcera jsme (Peta, nas znamy Chris a ja) prileteli do Donetska. Let z Amsterodamu pres Munchen do Donecka trval 4 hodiny + cas na prestup. V Donecku nas jiz cekal nas znamy Vladimir, ktery zorganizoval auto a tim jsme behem hodiny a neco dojeli do Artjomovsku, kde zustaneme do 13. Bydlime v hotelu Nostalgie, velice dobre jmeno, ze sten na nas pohlizi a si nas prohlizi Lenin a jini. Dnes jsme absolvovali prvni "polooficialni" setkani, bylo predavani daru atd. atd. Zitra jdeme do znovuotevreneho divadla, bude hudebni program, o tom jsme nevedeli. Dokonce budeme sedet v lozi!
Zdravi Hanka

• 07 Maart 2008 - 11:49

Piet:

Hoi Pieter en Hana,
    Alweer op vakantie?! Nou geniet er maar van in de zoutmijnen.
    Groetjes
    Piet vD

• 07 Maart 2008 - 12:02

Mirek:

Ahojky Hanicko, Pietre a Chris, jsem moc rad, ze jste tak dlouhou cestu prestali v poradku a ze se Vam pod zastitou pana Lenina v Artemovsku dobre nostalgicky bydli (:-). Moc pozdravuji, v nedeli se vrati Dasa z Rakouska, kde byla s rodinou mladsiho syna na lyzovani. Ted jim tam konecne napadlo i trochu snehu, jinak do uterka tam bylo uplne jaro (jsou 30 km za Innsbruckem smerem do Alp!). Mejte se moc fajn a rad si budem prohlizet Vase obrazky! Hezke pozdravy od Mirka & Mirka

• 07 Maart 2008 - 12:31

Gerard:

Dank voor jullie eerste reactie vanuit de Oekraïne! Alles wel begrijp ik.
    Nog vele vragen natuurlijk maar daar vertellen jullie later vast meer over. Het ga jullie goed in dit nog Sowjet-aandoend land! Groetjes, Gerard

• 07 Maart 2008 - 13:03

Reina:

Fijn even iets te horen.
    Veel plezier in Stoepki !
    Wij vertrekken a.s. dinsdag naar Oekraine.
    Groeten !

• 07 Maart 2008 - 13:42

Nora:

Hallo Hana, Pieter en Chris
    Ik hoop dat jullie een fantastische tijd zullen hebben, ik kijk uit naar de berichten en de foto's.
    Veel plezier
    Nora

• 07 Maart 2008 - 15:46

Johan:

Veel succes en plezier met jullie interessante reis (Den Haag connectie zoutmijnen etc). En Chris, geniet er van! Groeten van Johan S. uit V.

• 08 Maart 2008 - 08:08

Josina:

Hallo, Hana, Pieter en Chris

Leuk weer wat van jullie te horen, ik krijg nu dubbel post uit verre landen. Van jullie en van Nick uit Ghana.
    Geniet ervan, een hele fijne vakantie.

Groeten Josina

• 09 Maart 2008 - 13:33

Dirk En Ada Kramer:

Hoi Hana en Pieter,

Wat leuk om een bericht van jullie te ontvangen uit de Oekraine! Nog wel met foto's! Het was echt een verrassing.
    We wensen jullie een heel fijne reis, tijdens onze volgende strandwandeling horen we er hopelijk meer van, groetjes, Dirk en Ada.

• 11 Maart 2008 - 13:46

Josef Aus Prag:

Liebe Hana und Pieter,
    ohne Vorwarnung wieder in der ferne, ich wünsche Euch gute Reise, keine Schwierigkeiten und werde mich freuen auf schöne Fotos.
    Mit Grüssen Josef

• 15 Maart 2008 - 16:47

Natasha:

Hi Pieter,

nice pictures! So you visited Lydia this time! I sent the link to this site to old American friend of Lydia and Slava, her name is Judy, she was a Peace Corps volunteer in Artemovsk years ago. They were best friends. She was so happy to see recent pics of streets of Artemovsk, the library, Stoupky (she said she was there once) and especially Lydia.
    So you had a flight to Donetsk. I have never been in Donetsk airport, how was it?

Natasha

• 23 September 2022 - 17:41

Willem Hendrik De Beaufort:

Ik kreeg het Russischtalige boek over Stoepki,uitgeven in 2018 in Bachmoet,cadeau van Eva Biesheuvel,sindsdien helaas overleden.Heeft iemand nog contact met Bachmoet? Hoe gaat het daar?