MISLUKTE MUMMIE EN VLIJTIGE VIETNAMEZEN - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu MISLUKTE MUMMIE EN VLIJTIGE VIETNAMEZEN - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

MISLUKTE MUMMIE EN VLIJTIGE VIETNAMEZEN

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

13 Januari 2008 | Tsjechische Republiek, Praag

13 januari 2008, Praag

In het monument op de berg Vitkov in Praag (foto) werden in de communistische tijd de overleden presidenten bijgezet. Als eerste kwam Gottwald er te liggen, die op de begrafenis van Stalin in 1953 een longontsteking opliep en het toen geen week meer volhield. Naar voorbeeld van het Kremlin werd Gottwalds lichaam gemummificeerd. Dat werd geen groot succes. Binnen tien jaar was er van de mummie weinig over. De berg Vitkov ligt even buiten het centrum van Praag en biedt een weids uitzicht over de stad.

Met Hana naar haar vroegere straat geweest (foto, drie hoog). Hier woonde ze vijftien jaar, voordat ze in 1968 naar Nederland vluchtte. Twee van haar buren wonen er nog.

Ook al hebben we in het appartement een keuken, meestal gaan we toch uit eten in een restaurant. Een maaltijd met alles erop en eraan zoals borrel, soep, hoofdmaaltijd en koffie, komt op een totaal van 15€ voor twee personen. Het Tsjechische eten lijkt veel op het Oostenrijkse eten, degelijke hap dus, gutbürgerliche Küche, zoals de Duitsers zeggen.

Boodschappen doen we in Praag gewoon bij Albert Hein. Ja, die is hier ook en heet hier Albert. Je kunt er met een kredietkaart betalen. De vele kleine winkeltjes worden meestal door Vietnamezen gerund. Ze zijn een erfenis uit de communistische tijd, toen ze als gastarbeiders naar Tsjechië werden gehaald. Ze vermengen zich nog nauwelijks met de Tsjechen. De Vietnamese kinderen doen het op school vaak beter dan de Tsjechische kinderen. Van de Tsjechen hoor je over de Vietnamezen weinig goeds, meestal wordt hun verweten, dat ze de arbeidsplaatsen van de Tsjechen afpakken. Je reinste afgunst.
Ook al zijn de grenzen nu geheel open, de oudere Tsjechen hebben nog steeds last van hun eiland-denken. Ze kijken niet verder dan de grens en alles wat van daarbuiten komt wordt met argusogen bekeken.

Met Hana naar de stad 'Usti nad Labem' geweest. De stad lag vroeger in het sudetenduits gebied en heette toen Aussig aan de Elbe. Het oude centrum is in de nadagen van de tweede wereldoorlog geheel gebombardeerd door de geallieerden. Foto van de stad 's avonds toegevoegd.

Met reiskameraad Klaar een dagje doorgebracht in Karlsbad, al enkele eeuwen bekend als chique badplaats. Van heinde en ver kwamen bekende schrijvers, kunstenaars, filosofen, koningen, keizers en de tsaren hierheen om hun gezondheid op te vijzelen. De laatste tsaar liet hier nog een Russische kerk bouwen (foto). Nu is hier ook een Russisch consulaat, want het meerendeel van de gasten is Russisch. Al de reclames voor restaurants, dancings en excursies is dubbeltalig, russisch en tsjechisch (foto).

Toegevoegd enkele foto's uit Karlsbad:

Jugenstil (2x),

Huizenrij. Omdat Karlsbad in een smal dal ligt, lopen de straten boven elkaar.
Muntenman. Het lijkt ijzig, dat mannetje dat door de rivier loopt, maar de rivier heet Warm vanwege de hete bronnen (circa 65 graden) hier. Hij verzamelt de muntjes die de mensen in de rivier gooit.

Slurpkannetjes. Om te genieten van al die gezonde bronwatertjes, koopt men een slurpkannetje. Aan het handvat zit een tuitje.
Belegde broodje. In Tsjechië kan men als tussendoortje belgde broodjes. Vaak zijn het mooie composities.

Hete bron.

Oude houten kolonade

Uit Praag:

Hal hoofdpostkantoor

Zwanen op de Moldau

• 13 Januari 2008 - 13:09

Janka:

Lieve Pieter en Hana,
    fijn om jullie avonturen weer te lezen; ik vind dat je het altijd leuk beschrijft. Heeft Hana nog met haar buren gepraat? Die broodjes zien er erg aanlokkelijk uit; misschien een voorbeeld voor de "kantine" op kantoor? En dan die slurpkannetjes - stukken leuker dan die plastic flesjes van ons.
    Geniet og lekker van jullie laatste dagen daar en tot gauw.
    liefs,
    Janka

• 13 Januari 2008 - 14:43

Josina:

Wat een prachtige plaats is Karlsbad. Ik denk niet, dat Hana heimwee had naar haar vroegere appartement in Praag, het is al zo lang geleden, dat ze daar woonde. Ik ben blij met jullie foto's, blijf nog maar lekker even genieten.

• 13 Januari 2008 - 15:07

Nick:

Pieter, Karlsbad is prachtig zo te zien, ik hou erg van Jugendstil.
    Waarom gooien mensen muntjes in de rivier? Brengt dat ook al geluk? Grappig, vroeger was dat één fontein en tegenwoordig elke bron en put en nu ook al rivier met 'iets van vroeger' eraan kennelijk.

Groetjes, en veel reisplezier nog!

• 14 Januari 2008 - 06:48

Riek:

Hana en Pieter,
    Wat gezellig om via deze site met jullie mee te kijken met jullie belevenissen.
    Veel plezier en groetjes van Riek

• 14 Januari 2008 - 18:54

Wim Ter Schegget:

Aardig dat je uit hetTjechisch blauw wel mag slurpen.
    Die muntenman staat er dus warmpjes bij.
    Zou hij er door zijn "werk" ook warmpjes bij zitten?
    Zijn er naast Albert Hein nog zoveel Mc. Donalds?
    Leuk mee te mogen genieten.

Groeten,
    Bep en Wim.

• 28 Januari 2008 - 11:19

Henders:

Hoi Pieter,
    Om te voorkomen dat je me van de lijst van geadresseerden schrapt, heb ik je laatste bericht alsnog gelezen (al zijn jullie nu al hoog en breed weer thuis). Weer prachtige foto's, die van Karlsbad. Mooi dat jugendstilraam met die blauwe bloemen! Je kan er wat van!!
    Groet, Henders