DRIE KONINGEN EN RIJKE RUSSEN - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu DRIE KONINGEN EN RIJKE RUSSEN - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

DRIE KONINGEN EN RIJKE RUSSEN

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

06 Januari 2008 | Tsjechische Republiek, Praag

4,5,6 januari 2008, Praag

De Drie Koningen staan er in het metrostation kleumerig en armoedig bij, ze zamelen geld in voor een of ander doel (foto). Andere Drie Koningen zingen en spelen er soms bij.

Mijn vriend Klaar is mijn wandelmaatje, we rijden per bus de stad uit het platteland op en lopen over ijzige velden. In ieder dorp (foto Bohemian Style) nemen we een wodka om aan te sterken en volgen dan het dal (foto bomenrij) tot de Moldau. Een veerman zet ons met zijn pontje over (foto).

De Rijke Russen zijn gekomen. Russische menu's (foto) zie je her en der. Overal is Russisch te horen meer dan in de "goeie ouwe tijd". Ze lopen er duur in het bont gestoken bij. Luxe appartementencomplexen zijn voor het merendeel afgehuurd door Russen. De boekhandels hebben allemaal wel een hoekje Russisch. Boeken over wet en belasting van een eigen zaak in Praag overheersen er. Het kuuroord Karlsbad heeft dagelijks een rechtstreekse vlucht met Moskou.
De Oekraïners zijn een heel ander verhaal. Zij komen als bouwvakker of werkster en sturen hun salaris naar hun familie.
Verdere foto's: zelfportret en het Dansend Huis, eerst verguisd, nu geroemd.

  • 06 Januari 2008 - 13:17

    Nick :

    Pieter, gezellig dat Klaar nu bij je is om te wandelen, doe hem de groeten.
    Grappig dat de Drie Koningen in Praag mogen bedelen, oorspronkelijk zijn zij de rijke buitenlanders..
    Wel jammer als de zakenmarkt in Praag straks gedomineerd zou worden door de Russische nouveau riche, het zou beter zijn als Tsjechen zelf de overhand hielden. Tja...
    Het Dansende Huis vind ik erg leuk, toen ik in Praag was ben ik speciaal gaan kijken omdat ik erover gehoord had.


  • 06 Januari 2008 - 15:28

    Chris Van Den Berg:

    Bijzonder interessant en voor mij eigenlijk nieuw, dat die Russen Tsechië zo massaal bezoeken. Hoe zit dat nu met die oude vijandige sentimenten van de Tsjechen tegen de Russen? Toen ik in het begin van deze eeuw een bezoekje aan Praag bracht werd ik min of meer vijandig bejegend als ik russisch sprak.
    De foto's zijn mooi! Bedankt.

    Chris.

  • 06 Januari 2008 - 18:13

    Monique:

    Allereerst hoeveel wodka's???
    Ten 2e: vaart het pontje regelmatig?
    Tenslotte: is het dansende huis FRED EN GINGER? Door wie is het gebouwd en wat zetelt er?

    groeten uit mooi Den Haag

  • 07 Januari 2008 - 12:30

    Anke:

    Dank voor je gezellige verhaal en de mooie foto's. Ik zou wel willen weten hoe koud het was en hoe lang en hoeveel wodka's het die dag zijn geweest. Bovendien vraag ik me af of jullie na de wandeling in de ijzige kou met die veerman niet over de Styx zijn gevaren in plaats van over de Moldau. Maar natuurlijk wel in levende lijve de tocht konden voortzetten.
    Verheug me op vervolgverhaal. Dag hoor. Anke

  • 07 Januari 2008 - 15:45

    Josina:

    Ik hoop dat de Russen zich in Praag gedragen. Vanmiddag hoorde ik toevallig, dat iemand niet meer naar Turkije ging, omdat de Russen zich daar in de badplaatsen zo luidruchtig gedroegen. Hele mooie foto's, dat Dansend Huis is heel bijzonder.

  • 07 Januari 2008 - 22:07

    Henders:

    Nog altijd in verre oorden! 'k Bekijk je foto's zoals steeds met veel plezier. Als ik in de toekomst weer op reis kan gaan, hoop ik in je voetsporen te kunnen treden. Naar Praag wilde ik vroeger al, maar nu weet ik het zeker! En waar is Hana nu? Is het toeval dat ik niets meer lees over haar, maar des te meer over het drinken van wodka? Hoe dan ook, jullie zijn het nieuwe jaar goed begonnen. Ga zo door !!

  • 14 Januari 2008 - 08:38

    Else:

    Dag Pjotr de Avonturier!!
    Ik ben weer even in Nederland. Moet bijkomen van al mijn ervaringen...maar dat begrijp jij wel..Ik wens jou nog heel VEEL mooie interessante belevenissen. GENIET!!!
    Lieve groet else

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

pieter

Kazachstan, Kirgizistan, Uzbekistan en Turkmenistan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 35706

Voorgaande reizen:

06 April 2008 - 25 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: