Odessa, 16-10-2007 - Reisverslag uit Odessa, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Odessa, 16-10-2007 - Reisverslag uit Odessa, Oekraïne van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Odessa, 16-10-2007

Door: pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

17 Oktober 2007 | Oekraïne, Odessa

Odessa 16-10-2007
Laatste dag in Odessa.
De stad was een smeltkroes van veel volkeren met zijn religies, Russen, Oekrainers, Joden, Grieken, Turken, Roemenen, Albanezen en Armeniers en kende een bloeiende periode. De stad was een vrijhaven en overslagplaats van graan uit het achterland. Veel van het erfgoed van de minderheden is tijdens oorlog, revolutie en communisme verloren gegaan. Het Panteleimonklooster diende in de sovjettijd als sterrenwacht en van de 78 synagogen zijn er nog twee over.
Foto's ditmaal : zwerfhonden, jugendstilrestaurant, haven (2), zee, opgeknapt neoclassistisch bouwwerk, Klaar keurt het werk aan de riolering af.

Rest ons enkel nog de terugreis naar Praag, twee en een halve dag achtereen met trein en bus.

cesky
Odessa 16-1-2007
Nas pobyt na Ukrajine konci. Ceka nas jen dlouha cesta zpet do Prahy a potom domu do Nizozemi.

po-russki
Odessa 16-10-2007
Nasa prebyvanie v Ukraine koncaetsya. Vsyudu my vstretili priyatnyh lyudej. mnogo novyh druzey. Naverno my vernemsya.

• 17 Oktober 2007 - 07:08

C&A&R-L:

Helaas, aan alle reizen komt een eind.... sterkte met de terugreis, al zullen jullie ook nu onderweg vast wel weer veel interessante ontmoetingen hebben. Stiekem al weer plannen aan het maken voor een vervolg ???

Groeten !

• 17 Oktober 2007 - 08:01

Josef Aus Prag:

Lieber Pieter,
    die zeit ist sehr schnell vergangen, ich habe Gefuehl, ihr seis Vorgestern fortgegangen. Alle Fotos sind sehr schoen und ich meine die Lebesumstaende an der Ukraine sind nicht schlecht.
    Gute Heimreise !!

• 17 Oktober 2007 - 08:21

Natasj:

Hello, "Nizozemci"! I just loved the name of your country in Czech! I loved pics from the port and especially of Klaar watching people fixing some water supply problems. Klaar is cool. Who did you meet that ensured you of coming back to Ukraine some day? Picture 13 - where was it taken?
    All the best to you and have a good trip! Say hello to Hana!
    N

• 17 Oktober 2007 - 11:51

Reina:

Rechtstreeks terug naar Praag ?? Volgens schema via Lviv, maar geen stop daar ?!
    Lviv heeft een prachtig centrum; staat op de Unescolijst en de Opera doet niet onder voor die van Wenen ! Jammer, jammer.
    Een volgende keer zeker doen.
    Wens jullie een goede terugreis !

• 17 Oktober 2007 - 12:45

Wim Ter Schegget:

Goede en fijne terugreis.
    Dat je tijd had om zoveel te mailen.
    Groeten aan Praag

• 17 Oktober 2007 - 14:46

Janka:

Lieve Pieter,
    Wat een prachtig verhaal weer en die foto's - erg mooi. Wat zal dat een lange rit voor jullie worden; houten konten waarschijnlijk als je in Praag aankomt.
    Kun je niet even ergens een massuese inhuren?? Hana is tenslotte ook helemaal los gemasseerd :-)
    k Zal je nog gewoon mailen en sms-sen tijdens je lange terugrit.
    Liefs
    Janka

• 19 Oktober 2007 - 09:37

Mirek From Hradec Kr:

Ahoj Pietre,
    promin, ze jsem se tak dlouho neozval, ale mam velike problemy s nemocnou kycli. A v pondeli mam nastupovat do Lazni Jachymov. Marne jsem se snazil zavolat Hanicku do Belohradu, ten jeji telefon od O2 stale nefunguje. Potreboval jsem se u ni omluvit, ze se tam kvuli mym problemum za ni nedostaneme. Jeste to zkusim pres telefon v jejich laznich, treba se mi to podari, aby me k ni spojili. Jinak doufam, ze cela Tva cesta probehne uspesne, fotecky jsou hezke a radu veci jsem si precetl i holandsky a necemu i rozumim diky znalosti nemciny. Pevne verim, ze se potkame pri Vasi vanocni navsteve v Praze, pokud nebudu muset jit na operaci s tou kycli. Je to uz opravdu velmi akutni a ceka me totalni endoproteza. Tak se mejte a Hanicku pro jistotu ode mne pozdravuj, jestli se mi ten telefonat nepodari. Zatim ahoj a mejte se fajn. Muzem se treba zase potkat na skype, budu mit pripojeni i v laznich, ale pomale, takze budu moci jen chatovat a ne mluvit. Preji pekny navrat domu, Mirek. Taky pozdravuji Dasa a maly Mirek, mam Ti to vyridit!

• 20 Oktober 2007 - 20:43

Nathalie Piersma:

Hallo Pieter, ik ken u niet persoonlijk, maar ik ben een goede vriendin van Klaar. Klaar vertelde mij over deze website. Wat fantastische om hier vanuit Nederland op deze wijze op d ehoogte te blijven, van jullie zo te zien fasinerende reis. En wat ene prachtige foto´s. Goede terugreis en hartelijke groeten aan Klaar. Nathalie Piersma.

• 21 Oktober 2007 - 09:05

Reni:

en nu vast al in praag. hana overladend met de reisverhalen. hana, dien jij pieter van repliek met je verwen-ervaringen.
    pieter, t was mooi om door je verhalen en foto's wat deelgenoot te zijn van je reis.
    liefs voor jullie
    reni

• 21 Oktober 2007 - 13:57

Nick:

pieter, het is nu even radiostil kennelijk, waar hang je uit? Alweer thuis? Heb je de terugreis naar Praag overleefd? Hier is alles rustig, kouder geworden maar nog wel tamelijk mooi weer.

• 29 November 2007 - 18:03

Inge:

Beste Pieter,

Leuk om ineens een berichtje op mijn site te krijgen van een onbekend iemand die ook in Oekraine vertoefd :)

Ik ben momenteel nog steeds bezig met mijn afstudeeronderzoek over het behoud van de steppe in Lugansk. Over je vraag over de steppe gebieden hier: ik denk dat de Provally steppe nog het meest ongerept is en nog het meest representatief is voor hoe de steppe hier ooit geweest moeten zijn. De Provally steppe is onderdeel van het Lugansk Nature Reserve en ligt ten zuiden van Krasnodon. Het is een erg mooi uitgestrekt gebied, met nog weinig omgeploegde landen. In een groot deel van het gebied begrazen schapen en geiten de vlaktes waardoor er veel overbegrazing is, maar vooral het gedeelte van het reserve tegen de Russische grens herbergt nog veel onaangetaste steppe vegetatie omdat daar geen schapenbegrazing mag plaats vinden :)

Ook schijnt er in het uiterste zuiden van de Lugansk Oblast nog een mooi steppe gebied te zijn, ik ben hier alleen zelf niet geweest. Dit gebied ligt ten zuiden van Diakove. Toch heb je in het noorden van de Oblast misschien nog de meeste kans 'steppe dieren' te spotten, zoals de marmot. Deze zijn in het zuiden van de Oblast veel zeldzamer!

Ik hoop dat je met deze informatie wat kunt! Ik hoor graag je ervaringen mocht het er ooit van komen de steppes in Lugansk Oblast te bezoeken :)

Groetjes,

Inge

• 05 December 2007 - 09:14

Inge:

Hoi Pieter,

Leuk dat je de steppe gebieden gelijk op Google earth hebt opgezocht! Toen ik de eerste keer op google earth de overgebleven gebieden bekeek schrok ik wel erg! Vooral in het noorden is er bijna geen 'ongerepte natuur' meer te vinden en verschijnen er allemaal vakjes van landbouwgrond op het scherm :( Toch is er in het noorden behoorlijk veel landbouwgrond wat er verlaten bij ligt en wat in de toekomst best goed gebruikt zou kunnen worden om weer omgevormd te worden tot steppe van goede kwaliteit :)

Ik weet dat er nog veel wolven voorkomen in de gehele Oblast, maar wolven zijn niet echt steppe dieren. Dat wolven nog voorkomen zegt opzich wel dat er nog niet teveel menselijke druk is in de gebieden maar het zegt niets over de kwaliteit van steppe, omdat wolven niet leven van steppedieren. Wolven eten ook heel vaak bijvoorbeeld zwerfhonden uit de dorpen en daarom kunnen ze opzich nog goed aan hun eten komen in de buurt van mensen. Voor echte typische steppedieren ligt dit anders en met de achteruitgang van de steppegebieden gaat het met deze dieren ook niet goed.

Aanstaande vrijdag hebben we hier in Lugansk onze presentatie over ons project en daarna ga ik dinsdag weer met de trein naar Kiev. Daar hebben we nog een presentatie en gaan we nog met een aantal mensen spreken en dan zit het avontuur in Oekraine er weer op!

groetjes,

Inge

• 23 Mei 2008 - 07:26

Arnout:

hey mooie site huhuhuh ik bedoel trekt op nx ahhaahahahahhah leer sites maken speel gwn op runescape.com nerds(!