KARPERS EN KERSTKOEKJES - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu KARPERS EN KERSTKOEKJES - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

KARPERS EN KERSTKOEKJES

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

23 December 2007 | Tsjechische Republiek, Praag

De kerst nadert. De Tsjechische huisvrouw wordt gegrepen door driften: de schoonmaakdrift, het hele huis moet ondersteboven en ramen worden gewassen. De kerstkoekjesdrift (foto). Tien soorten minstens. Een hele concurrentiestrijd vindt plaats tussen de huisvrouwen onderling. Hoe meer soorten, des te beter. Een andere must is bij het kerstdiner de karper. Her en der staan op straat stalletjes op straat met levende karpers (foto). Die karper kun je levend of dood kopen. Bij veel mensen thuis zwemt nu de karper in bad. En tegen de kerst zelve zal iemand van het huisgezin hem een flinke klap moeten verkopen.
Andere foto's: Wenselsplein en kerstzang op een metrostation.

• 23 December 2007 - 13:01

Nora:

Hoi Pieter en Hana
    Jullie verhaal doet me denken aan het Bulgarije van eind zestiger - begin zeventiger jaren. Die karpers hebben zooooooveel graten, ik kan er nog van dromen....Zwemt er bij jullie ook eentje in de badkuip?
    Nogmaals heel fijne, gezellige en smakelijke kerstdagen.
    Liefs
    Nora

• 23 December 2007 - 14:56

Janka:

Lieve Pieter en Hannah,
    Wat zou Alkaye nu in zijn nopjes zijn als hij nu in Praag zou zijn en daar al die "capitaines" zou zien zwemmen :-)
    En die schoonmaakdriften doen mij denken aan mijn oma's, die daar ieder voorjaar een soort wedstrijd van maakten. Hele fijne Kerstdagen en ik bel nog.
    Liefs
    Janka

• 23 December 2007 - 15:40

Jessica:

Oooooohhhhh, die zien er lekker uit!! (de koekjes welteverstaan)
    Genieten .. en hopelijk een keer tot gauw.
    Dikke zoen,
    Jessica

• 23 December 2007 - 19:22

Nick :

Pieter, ziet er weer gezellig uit daar. Ja, karper, als je 'm niet drie dagen laat zwemmen smaakt ie naar modder, en als je 'm wel hebt laten zwemmen is het graten alom. Desalniettemin, zeer traditioneel en dus niet te missen )of jullie wel ;-) ?
    Koekjes, dat láten jullie toch zeker doen? Zien er overigens wel lekker uit! Geniet maar, ik wens jullie heel fijne dagen, en een goed begin vast van het nieuwe jaar!
    Groeten, Nick PS is Tom er ook?

• 25 December 2007 - 22:00

Henders De Soeten:

Lieve Hana en Pieter,

Jullie ook nog een prettige tweede kerstdag gewenst (voor de eerste ben ik inmiddels te laat) en alle goeds voor het nieuwe jaar!

• 27 December 2007 - 20:00

Monique:

Heb je ons al gezien op you tube
    Zoek op eenvandaag

Goede spetterende jaarwisseling