Kerst en Kultuur - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu Kerst en Kultuur - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van pieter oudenrijn - WaarBenJij.nu

Kerst en Kultuur

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg pieter

29 December 2007 | Tsjechische Republiek, Praag

De kerstkarper is op. De Eerste Hulp in ziekenhuizen heeft weer naast dronkenlappen veel in graat stikkende lieden mogen behandelen. De schubben van de vis brengen geluk, ieder lid van het gezin krijgt er een en bergt deze in zijn portemenee op.
De kerstkoekjes houden het wat langer vol. Ze worden, zolang de voorraad strekt, gepresenteerd tot eind januari bij koffie en thee.
De Tsjechische tv zond zoals gebruikelijk drie dagen lang sprookjes uit over prinsen en prinsessen, deze keer ter afwisseling ook de film Shrek. Meestal zijn het oude zwartwitfilms, waarvan de schone hoofdrolspelers zich allang in een ander koninkrijk bevinden.
1e kerstdag naar de Tsjechische opera Rusalka van Dvorak geweest, die zich in mistige zompige moerassen afspeelt. Het oude theatergebouw, vroeger toebehorend aan de Duitstalige minderheid van Praag, is een en al goud glitter en flonkerende lusters (foto met mobiel). De 2e kerstdag naar een tentoonstelling over de historische figuur Valdstejn, welke gehouden werd in diens oude ruiterschool. (foto)
Nog wat plaatjes uit Praag: de wijk Mala Strana, de wijk onder de burcht en Letna, waarvan men een mooi uitzicht heeft over de Moldau.

• 29 December 2007 - 15:11

Chris Van Den Berg:

Het is allemaal weer adembenemend mooi!

Maar er komt heus nog wel meer.

En genieten jullie nog van de laatste weken van deze fantastische vakantie.

Groetjes,

Chris

• 29 December 2007 - 15:15

Nora:

Hoi Pieter en Hana,
    ik ben helemaal weg van de foto "Mala Strana 2". Wat een lijnenspel en wat een kleur!!!
    We zijn met z'n allen nu op weg naar de "bubbels" en de "bollen", vergezeld van wat "knallers". Het gebruikelijke in Nederland dus.En jullie?
    Ik hoop dat het komende jaar jullie ook bubbels en knallers brengt en vooral een goeie gezondheid.
    Prettig uiteinde en een goed begin!
    Liefs
    Nora

• 29 December 2007 - 16:54

Jan En Monique:

Even hebben wij heimwee gehad naar het Praag van nu, dat ook zo het Praag van vroeger is. Je weet de fot's op de juiste plaatsen te nemen. Mooi !!!

• 30 December 2007 - 15:43

Josina Beekman:

Hana en Pieter, ik heb jaren geleden, nog in de 80tiger jaren Rusalka gezien, met Teresa Stratas in de hoofdrol. Er is één bijzonder mooie aria in de opera, de muziek is wel mooi, maar het is inderdaad erg zompig, en dat gaat vervelen. Na die ene keer, is bij mijn weten, Rusalka niet meer opgevoerd in Nederland.
    Ik wens jullie een goed uiteinde toe en een gezond 2008.

Josina

• 31 December 2007 - 11:40

Nick:

Pieter, ziet er weer gezellig uit. Ik vind Praag altijd erg gezellig ook om rond te lopen. Heb jij ook een schub in je portemonnee? Hier was het ook leuk, het wordt in het nieuwe jaar weer kouder. Voor vanavond wens ik jullie een heel goede jaarwisseling, en een goed begin!

• 01 Januari 2008 - 12:57

Anke:

Dank voor jullie leuke verhalen. Gaat er een mooie opera of concert? Ben toch wel benieuwd.
    Hoe leuk jullie verhalen ook zijn, er is maar één stad en dat is Den Haag. En het weer valt ook mee. Daarnet koffie gedronken bij LaFontaine. Heerlijk, bij een staalgrijze zee waarboven staalgrijze wolken. Zoiets hebben jullie daar niet!!!. Liefs. Anke